..:: Menu ::..

  :: NEWSY
  :: APLIKACJE
  :: PORADY
  :: KITY - OPISY
  :: GOTOWE PROD.
  :: PROJEKTY
  :: LINKI
  :: KONTAKT

..:: Oceń stronę ::..

..:: ODWIEDZIN ::..
1
..:: Linki ::..
http://www.einternet.die.pl/

http://www.prodigy4ever.any.pl

http://www.elektronika3000.republika.pl/

http://www.axel2.blink.pl
..:: Kierownica ::..


Zastosowanie urządzenia wymienionego w tytule bardzo podnosi atrakcyjność gier samochodowych. Gracz może odczuć trochę więcej realności w starciu z komputerem, niż przy korzystaniu z klawiatury. Tak naprawdę manipulator analogowy (dżojstiki, kierownice, wolanty itp.) podłączany do gniazda portu gier jest piekielnie prostym urządzeniem (przynajmniej ze strony elektronicznej). Schemat typowego "drążka" znajduje się poniżej.

Kierownica - schemat Jak widać składa się on z 4 potencjometrów i tyluż przycisków. Po co stosować aż tyle potencjometrów? Powód jest prosty do jednego portu gier można podłączyć dwa manipulatory dwu - przyciskowe. W wypadku korzystania z 4 - przyciskowego manipulatora, używanie dodatkowego na tym samym porcie jest przynajmniej utrudnione. W handlu czasami dostępne są przejściówki, rozgałęziacze i tym podobne ustrojstwa pozwalające na używanie dwóch manipulatorów na jednym porcie. Teraz trochę o działaniu samego manipulatora i portu w komputerze. Jak widać na schemacie przyciski to zwykłe zestyki NO. Do określania pozycji manipulatora (wychylenia X i Y) służą potencjometry. Jest więc to system analogowy umożliwiający określenie wychylenia. Po stronie komputera sytuacja wygląda podobnie prosto. Chociaż na karcie dźwiękowej lub płycie głównej znajdują się skomplikowane i duże układy cyfrowe, to nas interesuje tylko ich część pt. 555. Tak, tak to znane i lubiane przez wszystkich tajmery 555. Są to układy generujące (zazwyczaj) przebieg prostokątny o wypełnieniu 50%. Częstotliwość generowanej fali ustalana jest przez elementy RC. Kondensator (w przypadku portu gier) jest na stałe zamontowany w układzie scalonym lub w jego pobliżu. Rolę rezystora pełni potencjometr wykorzystywany przez manipulator.

Strona elektryczna układu jest prosta. Gorzej jest ze stroną mechaniczną. Całość musi być sztywna i odporna na "przeciążenia". Nie można pozwolić, aby w ferworze walki gracz zniszczył nasz piękny przyrząd sterowniczy. Najlepiej jest skorzystać z gotowego produktu. Mam tu na myśli kierownicę zabawkę. Następnie będzie trzeba zamieścić tam w jakiś sposób potencjometr (obrotowy). Ewentualnie jakąś sprężynę powodującą powrót kierownicy lub drążka do położenia neutralnego. Konstrukcji do samodzielnego wykonania nie będę opisywał, ponieważ nie znam dobrej recepty na tego typu konstrukcję. Jeżeli ktoś zrobi(ł) tego typu urządzenie, to proszę o kontakt, chętnie opublikuje.



WRÓĆ

..:: 2003 © All rights reserved by moosix@wp.pl ::..